Čitateljska preporuka

Simone de Beauvoir, Nerazdvojne

Roman Nerazdvojne, autorice Simone de Beauvoir dirljiva je i istinita priča o dvjema djevojkama. Simone de Beauvoir francuska je spisateljica i filozofkinja. U svom ranom djetinjstvu pohađala je katoličku školu u kojoj   su djevojčice učili ponašati se u skladu s tradicionalnim običajima, što je neobično jer je već u adolescenciji Simone odbacila vjeru i počela razvijati feminističke ideje. Odlučila je studirati filozofiju te je ona deveta žena koja je diplomirala na poznatom francuskom sveučilištu Sorbonne u Parizu. Njezino najuspješnije djelo Drugi spol postalo je temelj modernog feminizma, kao i poznati citat iz te knjige: ,,Ženom se ne rađa, ženom se postaje.“ Napisala je i brojne druge romane u kojima obrađuje teme slobode, egzistencije i međuljudskih odnosa.  Sama autorica ispisala je ovaj intimni memoar, ali ga se nije usudila objaviti. Nakon više od 60 godina od nastanka romana, autoričina posvojena kći  Sylive le Bon de Beauvoir odlučuje objaviti ovaj roman.

Roman pripovijeda o prijateljstvu dviju buntovnih djevojaka Slyvie i Andree iza kojih su skrivene zapravo sama Simone kao Slyvie i njezina najbolja prijateljica Zaza kao Andree.

Upoznale su se još u ranoj dobi od devet godina te su od tada nerazdvojne. Roman nam pruža uvid u tadašnji život mladih djevojaka te njihovo traganje za vlastitim identitetom i pronalaskom odgovora na pitanje što zapravo znači biti žena. Dotiče se religioznih pitanja i kako različiti načini odgoja utječu na karakter djevojaka.

Slyvie, odnosno Simone u ranijoj dobi opisuje se kao najbolja učenica kršćanske škole. Uvijek je poslušna autoritetu i pobožna. Nakon što upozna Andree otkriva kako zauzeti vlastiti stav i preispituje društvene norme koje su postavljene ženama u to vrijeme. Slyvie uspostavlja duboku emocionalnu vezu s Andree. Osjeća veliku povezanost s njom. U jednom trenutku ona govori: ,,Bez Andree za mene nema života“. Ugleda se na Andreeinu otvorenost te se više ne pokorava autoritetu nego propitkuje vlastite granice. Od tada više ne vjeruje u Boga i u njenoj glavi se počinje razvijati ideologija feminizma. Slyvie je  vrlo fleksibilna te će pretrpjeti nepoželjne situacije kako bi bila blizu Andree.

Andree je vrlo otvorena i ne boji se zauzeti za sebe. Samostalna je te ju ne opterećuju tuđa mišljenja, no jednom kada se istinski emocionalno poveže sa osobom,  sve uzima k srcu. Dok sa Slyvie proživljava platonsku  ljubav, Andree žudi za bračnom ljubavi. S obzirom da je Andree vrlo pobožna, a njena obitelj propagira da bi brak trebao biti utemeljen na drugim pravilima, a ne ljubavi, Andreei je neshvatljivo kakav to Bog dopušta brak bez ljubavi kada je cijelo kršćanstvo temeljeno na ljubljenju bližnjeg. Stoga je Andree u dvojbi koji odnos treba staviti na prvo mjesto; njezin odnos s Bogom kako ne bi sagriješila ili međuljudski odnos.

Slyvie i Andree odgojene su na različite načine. Njihove obitelji imaju različite svjetonazore te se međusobno ne podržavaju, već samo toleriraju zbog bliskosti Slyvie i Andree.

Slyvina majka je pobožna, a otac joj je domoljub i ateist, što stvara veliki disbalans u njihovu načinu odgoja. Slyvina majka odgaja ju u skladu s tradicionalnim običajima i stalo joj je do ugleda njene obitelji. Jedina stvar koja se razlikuje od tradicionalnog odgoja je obrazovanje. Njezin otac potiče Slyvie da se obrazuje. Andree je u potpuno drugačijoj situaciji. Ona je odrasla u vrlo religioznoj obitelji. Njeni roditelji imaju otvorenu komunikaciju s njom i pružaju joj veću slobodu. Do ugleda im je stalo jedino kad u pitanje dolazi brak. Oni za razliku od Slyvine obitelji smatraju da se žena mora udati u ranoj dobi kako bi imala potporu muškarca.

Ovaj roman prikazuje koliko zapravo prijateljstvo može biti značajno u životu i preoblikovati nas u osobu kakva danas jesmo. Ispituje granice ljubavi i prijateljstva.

Petra Boroje, 1.c

Yellowface , Rebecca F. Kuang


Yellowface, satirični roman autorice Rebecce F. Kuang, na ironičan način istražuje kompleksne teme identiteta, ambicije i moralnih granica. Ispreplićući fikciju, misterij i triler, ovaj roman dobio je brojne nagrade, uključujući titulu najbolje Amazonove knjige godine, a uvršten je i  na popis 100 najboljih knjiga  New York Timesa za 2023. godine. Rebecca F. Kuang, poznata po bestselleru Babel i serijalu The Poppy War, posvetila se pisanju nakon studija filozofije kineskih studija.

Radnja Yellowfacea započinje odnosom dviju autorica: June Hayward, bijele autorice koja se osjeća neprimijećenom u književnom svijetu, i Athene Liu, uspješne autorice azijskog podrijetla. June zavidi Atheni, vjerujući da Athena nikada nije smatrala njezinu prisutnost značajnom: „Athena me nikada nije vidjela kao suparnicu. Bila sam samo sjena u njezinom svijetu.” Kada Athena tragično pogine, June ukrade njezin netom dovršeni roman o kineskim radnicima u Prvom svjetskom ratu. Objavljuje ga pod pseudonimom Juniper Song, što joj donosi nevjerojatan uspjeh. Međutim, pojavljuju se dokazi koji prijete razotkrivanjem njezine prijevare. Ključno pitanje postaje: koliko daleko će Juniper otići da zadrži ono što smatra svojim zasluženim uspjehom? June se opravdava tvrdnjom da je priča važna bez obzira na autora: „Mislim da je u redu ako objavim Atheninu priču. Zaslužuje da bude ispričana. Nije važno tko je ispriča?” Njezini postupci naglašavaju njezin moralni pad i kompleksnost lika, dok se suočava s nesigurnostima i preispituje granice vlastite etike. Odnos Athene i June, prožet divljenjem, zavišću, kulturnim prisvajanjem i krizom identiteta, ističe se kao dinamična okosnica romana. Athena simbolizira sve ono što June potajno priželjkuje, dok June utjelovljuje mračnu stranu ambicije kada moralne granice postanu nejasne.

Preporučujem Yellowface zbog njegove aktualne tematike ljudskih identiteta, složenih i slojevitih likova te nepredvidljive radnje koje zaista čine roman zanimljivim.


Petra Damjanović, 1.c